Podajemy wartości BRUTTO
(łącznie z podatkiem VAT)
Produkty tygodnia
Notesy, bloczki reklamowe A6 - 50 szt.
Notesy, bloczki reklamowe A6 - 50 szt.
157,44 zł 128,00 zł
Płyty DVD + nadruk UV - pakiet 100 szt.
Płyty DVD + nadruk UV - pakiet 100 szt.
227,55 zł 185,00 zł
komplet
Pendrive COLOUR 8GB z  nadrukiem - pakiet 100 szt.
Pendrive COLOUR 8GB z nadrukiem - pakiet 100 szt.
2 619,90 zł 2 130,00 zł
komplet
Pendrive UNITY 8GB z grawerem - pakiet 100 szt.
Pendrive UNITY 8GB z grawerem - pakiet 100 szt.
2 758,89 zł 2 243,00 zł
komplet
Papiery firmowe A4 - 1000 szt.
Papiery firmowe A4 - 1000 szt.
312,05 zł 253,70 zł
Koperty kartonowe - pakiet 100 szt.
Koperty kartonowe - pakiet 100 szt.
134,07 zł 109,00 zł
komplet
Tłoczenie płyt CD - pakiet 1.000 szt.
Tłoczenie płyt CD - pakiet 1.000 szt.
1 070,10 zł 870,00 zł
komplet
Digipack 4P (stand.) - pakiet 500 szt.
Digipack 4P (stand.) - pakiet 500 szt.
977,85 zł 795,00 zł
komplet
Pendrive CLICK 8GB z  nadrukiem - pakiet 100 szt.
Pendrive CLICK 8GB z nadrukiem - pakiet 100 szt.
2 678,94 zł 2 178,00 zł
komplet
Długopisy BOND z grawerem - pakiet 500 szt.
Długopisy BOND z grawerem - pakiet 500 szt.
602,70 zł 490,00 zł
komplet
Zapisz się do Newslettera
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Najczęstsze błędy w projektach graficznych

Prawidłowe przygotowanie projektu graficznego jest istotnym elementem efektu końcowego produkcji ulotek, wizytówek, broszur, opakowań na płyty, itp. Często projekt jest dostarczany na tzw. "ostatnią chwilę" i właściwie nie ma już czasu na jego korektę przez Zamawiającego.

Dlatego tak istotne jest, aby już na etapie projektowania nie popełniać błędów.

Poniżej opisaliśmy kilka błędów, które najczęściej pojawiają się w przesyłanych do druku pracach.


Nieprawidłowy format

nieprawidłowy rozmiar

Wydawać by się mogło banalna sprawa ... są gotowe specyfikacje i szablony do pobrania, każdy wie jaki rozmiar ma np. format A4 (dla tych co chwilowo zapomnieli: 210x297 mm + spady po 3 mm z każdej strony), a i tak przesłany do druku plik ma np. 200x270 mm ...

Z czego to wynika? Może z niedbalstwa - tak ktoś sobie zaznaczył prostokąt i na nim przygotowywał projekty; może zwykłe przeoczenie. Ale podstawą jest prawidłowy rozmiar przygotowywanego projektu do druku.

Już na etapie projektowania najwygodniej jest pobrać właściwe szablony i na nich przygotowywać projekty graficzne.

Projekt do druku powinien być przygotowany w skali 1:1 dokładnie w podanym w specyfikacji technicznej rozmiarze. Linki do specyfikacji i szablonów są przy każdym z produktów.


Brak spadów lub źle przygotowane spady

spady

Bardzo ważna kwestia w przygotowaniu projektu do druku. Zacznijmy więc od początku.

Czym jest spad? Spad jest to płynne wyjście tła za linie cięcia po 3 mm z każdej strony, tak aby w czasie obróbki introligatorskiej został on ścięty.

Po co jest spad w projekcie? Skoro będzie to ścięty kawałek papieru, to po co on w projekcie i czemu tyle szumu o coś czego i tak nie będzie ... Jeśli nie będzie spadu to podczas obcinania mogą powstać nieestetyczne białe paski na brzegach. Przycinanie do formatu odbywa się na gilotynie (przy prostych ulotkach) lub na automatach tnąco- bigująco-perforujących (jeśli są bardziej skomplikowane produkty) lub za pomocą wykrojników na sztanctyglach (jeśli wymagane jest wykrojenie skomplikowanych nieregularnych kształtów). Każde z tych urządzeń ma założone w specyfikacji technicznej określone tolerancje, które mogą się pojawić podczas pracy - dlatego właśnie poprawnie przygotowany spad pozwala aby nie były one widoczne dla Zamawiającego oraz osób, które otrzymają gotowe ulotki, broszury, opakowania do płyt.

Każdy element dochodzący do linii cięcia musi płynnie przekraczać linie cięcia aż do krawędzi projektu. Niedopuszczalne jest aby tło dochodziło do samej linii cięcia, a dalej pojawiał się tylko jakiś kolor - efekt będzie podobny jakby spadu nie było w projekcie, tylko zamiast białych pasków będą np. zielone, czerwony.


Istotne elementy zbyt blisko linii cięcia

margines

Wszystkie istotne elementy (loga, teksty, itp.) powinny być odsunięte od linii cięcia o min. 3 mm (czyli od krawędzi pliku, licząc łącznie ze spadem o min. 6 mm)

Mniejszy margines może skutkować ich przycięciem.

Widok ulotki z obciętą ostatnią cyferką w numerze telefonu - bezcenne. Nie martw się ... jeśli będzie brakowało jednej cyferki, to ktoś zainteresowany może pokusić się o wykonanie 10 telefonów i w końcu trafi na właściwy numer. Gorzej jak nie będzie dwóch cyferek ...
Dlatego najlepiej zachowaj w projekcie zalecane marginesy wewnętrzne.

Oczywiście podana minimalna odległość 3 mm jest wyłącznie zaleceniem technicznym. W większości przypadków, a w szczególności przy większych formatach druku, ze względów estetycznych, lepiej zachować zdecydowanie większe marginesy.


Kolorystyka

kolorystyka

Przygotowując projekty do druku stosuj wyłącznie kolory CMYK. Jest to podstawowa kolorystyka stosowana w profesjonalnej poligrafii pozwalająca uzyskać pełnokolorowy obraz.

Nie wykonuj najpierw projektu w RGB, a na koniec nie konwertuj go do CMYK - w takim przypadku wszystkie czarne teksty będą zbudowane z 4 kolorów zamiast z jednego czarnego - może to skutkować mniejszą ich czytelnością.

Nie dołączaj do pliku żadnego profilu kolorystycznego - prześlij czystego CMYK-a. Jeśli koniecznie chcesz to zrobić, korzystaj w przypadku druków na papierze profil Coated Fogra 39, a w przypadku nadruków na płytach z profilu Coated Fogra 27. Wszystkie inaczej dostarczane pliki są automatycznie konwertowane do CMYK-a z użyciem podanych powyżej profili. Automatyczna konwersja może skutkować zmianą kolorystyki i innym wyglądem produktu niż został przewidziany przez osobę projektującą.

Kolory RGB oraz Pantone - zamieniaj na CMYK. Dostarczając plik w kolorystyce RGB lub Pantone, zmiana zostanie wykonana automatycznie, przez co kolory mogą się zmienić, np. może być innych odcień lub inne nasycenie. Wykonując samodzielnie projekt w CMYK unikasz takiego niebezpieczeństwa.

Staraj się nie używać niskich nasyceń kolorów. Na monitorze zastosowanie 1-5% nasycenia danego koloru jest dość mocno widoczne. Efekt w druku jest zdecydowanie mniej zauważalny - wykonując projekt miej to na uwadze.

Podobna sprawa z przejściami kolorystycznymi - tak dobieraj wartości kolorów oraz długość przejścia tonalnego aby uniknąć efektu paskowania oraz odcinania. Stosuj np. delikatne szumy w kłopotliwym przejściu tonalnym.


Zamień teksty na krzywe

zamień teksty na krzywe

Przekazując plik do druku zamień wszystkie teksty na krzywe.

Co to są krzywe? Litera cały czas wygląda jak litera, natomiast jest już obiektem opisanym wektorowo, którego nie możesz w łatwy sposób edytować, ale też jej wygląd nie ulegnie zmianie.

W przypadku gdy dostarczysz plik z niezamienionymi na krzywe tekstami, zamiast wykorzystanej czcionki może zostać podstawiona inna - zupełnie odmienna w wyglądzie lub np. nieposiadająca polskich znaków.

Jak zamienić teksty na krzywe? Projektując w Corel Draw zaznacz poszczególne teksty i skorzystaj z funkcji "Przekształć na krzywe" lub skrót klawiszowy "Ctrl+Q". Jeśli eksportujesz projekt do pdf zaznacz opcję: "Eksportuj wszystkie teksty jako krzywe". W programie Adobe Illustrator zaznacz poszczególne teksty i wybierz funkcję "Zaznacz na krzywe" ("Create Outlines") lub skrót klawiszowy Shift+Ctrl+O.

Pamiętaj, aby plik z czcionkami zachować we własnym archiwum, tak abyś w przyszłości mógł go wykorzystać w innych projektach.


Stosowanie efektów specjalnych w programach graficznych

efekty specjalne w programach graficznych

Wszystkie wykorzystane w programie graficznym efekty specjalne (cienie, przenikania, przezroczystości, soczewki, przejścia tonalne, itp.) przed przekazaniem pliku do druku należy spłaszczyć do bitmapy CMYK 300 dpi.

Jeżeli efekty specjalne nie zostaną spłaszczone to na finalnym produkcie mogą pojawić się np. prostokąty wokół elementów z cieniami, przekłamania kolorów, itp. Ładnie na ekranie widoczny cień pod białymi literami na czerwonym tle może sprawić, że pojawi się kwadrat z cieniem z innym kolorem tła niż na pozostałej części ulotki. Zawsze przekształcaj efekty specjalne do bitmapy (lub spłaszczaj je) na komputerze, na którym wykonujesz projekt - unikniesz rożnych niespodzianek.

Czy to znaczy, że nie wolno stosować efektów specjalnych? Absolutnie nie ma takiego zakazu, natomiast w programie graficznym należy je odpowiednio przygotować do druku. Ten sam plik otworzony w tej samej wersji programu Corel Draw może na dwóch różnych komputerach wyglądać inaczej.


Niska rozdzielczość bitmap = niska jakość druku

jakosc bitmap

Nie używaj w projekcie słabych jakościowo bitmap (obrazki, zdjęcia, itp.) - na wydrukach będą rozmyte, z powiększonymi pikselkami, z widocznymi artefaktami.

Najlepiej stosować bitmapy o rozdzielczości min. 300 dpi.

Pamiętaj także, że każda bitmapa podczas zmiany jej wielkości (a w szczególności w przypadku jej powiększenia) traci na jakości.

Pisząc o rozdzielczości 300 dpi - nie mamy tu na myśli sztucznego powiększenia rozdzielczości dla obrazka pobranego z internetu. Jemu już nic nie pomoże i nic nie powiększy jego rozdzielczości ani jakości. Samodzielna kontrola jakości pliku pozwala przygotować optymalny projekt do druku, przecież nieraz lepiej wykorzystać mniej atrakcyjny obrazek, ale za to w lepszej jakości technicznej.


Overprint - kiedy stosować, a kiedy nie

overprint nadrukowanie czarnego

Overprint - czyli nadrukowanie - powinien być stosowany zawsze przy czarnym tekście nadrukowywanym na jasne aple, zdjęcia, grafiki. Jeżeli nie zostanie włączona funkcja overpintu spod czarnych liter może świecić kolor biały.

Kolor czarny jest kolorem kryjącym i w tym przypadku położony na tle sprawia wrażenie idealnie spasowanego druku.

W czym więc tkwi problem? Jeśli przygotowując projekt graficzny masz czarny tekst i włączysz funkcję overprintu (czyli postąpisz prawidłowo), ale za chwilę dojdziesz do wniosku, że tekst lepiej będzie wyglądał biały i zmienisz jego kolor na biały ... i przy okazji zapomnisz wyłączyć dla niego funkcji overprintu (nadrukowania), to mimo że na ekranie będzie widoczny biały tekst (większość osób przygotowujących projekty pracuje z wyłączonym podglądem nadrukowań), to w efekcie końcowym zobaczysz ... piękne tło bez tekstu.

Dlaczego tak się stało? Winę za to ponosi włączona przez grafika funkcja overpintu. Wszystko zostanie wydrukowane zgodnie z zaleceniami projektanta, czyli biały zostanie nadrukowany na tło, czyli go nie będzie widać.

Prostszym przykładem jest żółte tło i napis w kolorze cyjan. Jeśli nie ma włączonej funkcji overpintu na wydruku tekst będzie cyjanowy, tło żółte - czyli wszystko jak na monitorze. Ale jeżeli tekst będzie miał włączoną funkcje overprintu to po nadrukowaniu koloru cyjan na kolor żółty powstaną nam ... zielone litery (zielony to 100% cyjan + 100% żółty).

Pamiętaj więc - pracując z czarnym tekstem włączaj overprint, przy pozostałych kolorach nie jest to zalecane i jeżeli to robisz, upewnij się, że osiągnięty efekt będzie tym, czego oczekujesz.


Druk koloru czarnego

druk koloru czarnego

Inaczej należy przygotować kolor czarny jeśli jest drukowany jako apla, a zupełnie inaczej jeśli drukowane są teksty.

Czarne teksty - zawsze powinny być zbudowane z jednej składowej CMYK: 100% czarnego bez domieszki innych farb. Dodatkowo należy włączyć overprint (nadrukowanie) - szczegółowy opis znajdziesz powyżej w części Overprint. Nigdy nie stosuj czarnych tekstów zbudowanych z pełnego CMYK-a, szczególnie przy małych tekstach - efektem mogą być nieostre litery.

Czarne aple - zupełnie inaczej należy przygotować duże, jednolite czarne powierzchnie. Jeśli w projekcie byłoby czarne tło złożone tylko z samego czarnego w efekcie wyjdzie ciemnoszare, być może nie jednolite tło. Dlatego właśnie przy druku czarnych apli należy podbić kolor czarny innymi farbami - po ok. 50-60% każdej z nich (CMY), najwięcej dodaj farby która jest dominująca w całym projekcie. Nigdy nie stosuj czarnego złożonego ze 100% każdej z farb. Nafarbienie (czyli suma wszystkie wartości farb w danym miejscu) nie może przekraczać 280-320 procent (różne szkoły podają różne techniki). Co się stanie jeśli będzie więcej? Być może nie będzie żadnych konsekwencji, a być może program ripujący, dostosowujący plik do druku, zaingeruje w niego na tyle inwazyjnie, że pozmienia się kolorystyka i nasycenie kolorów. Być może na bigach, łamach będę powstawały pęknięcia. Być może - w przypadku prac foliowanych - folia nie będzie odpowiednio przylegała do papieru. Dlatego, aby nie podejmować takiego ryzyka zalecane jest nieprzekraczanie zalecanego maksymalnego nafarbienia.


Głębia kolorów w TIF.

Głębia kolorów

Przygotowując projekt w pliku TIF nie stosuj 16 bitowej lub 32 bitowej głębi kolorów, które mogą spowodować przekłamania kolorystyki podczas druku. Zawsze stosuj 8 bitową głębię kolorów.

Efekty automatycznej konwersji z 16/32 bit do głębi kolorystycznej 8 bitowej mogą być nieprzewidywalne i całkowicie zaskoczyć projektanta.

Nie ryzykuj - stosuj standardowe ustawienie dla plików TIF - 8 bit


Niepoprawny format pliku

format pliku

Zalecanymi formatami plików przekazywanych do druku są PDF oraz TIF.

Są to na tyle uniwersalne formaty zapisania danych, że można je uzyskać na zasadzie eksportu właściwie z każdego programu.

Często spotykamy się z pytaniem, czy można przesłać pliki JPG zamiast TIF. Należy zawsze pamiętać, że JPG jest formatem stratnym, zapisuje dane z określonym stopniem kompresji, która bezpowrotnie traci część danych występujących w pliku. JPG jest doskonałym formatem ... do publikacji elektronicznych, do wykorzystania w internecie. Nie jest natomiast idealnym rozwiązaniem podczas przygotowywania plików do druku. Oczywiście jeśli nie masz innej możliwości dostarcz plik JPG, ale zapisz go w kolorystyce CMYK, poprawnej wielkości oraz w jak najmniejszym stopniu kompresji.

W przypadku formatu TIF - spłaszcz wszystko do jednej warstwy, przy zapisie zalecane jest stosowanie kompresji LZW, która w przeciwieństwie do kompresji JPG nie jest kompresją stratną, wszystkie dane zapisane z kompresją LZW są cały czas zawarte w pliku.

A czy można dostarczyć w formacie Worda? Ten sam plik Worda może być nieco inaczej otwierany przez różne komputery, szczególnie jeśli zawiera tabele, obrazki, itp. Aby zachować poprawny, oczekiwany efekt w druku, zalecamy wyeksportować plik z Worda do PDF i do druku przekazać pliki PDF. Oczywiście można to stosować wyłącznie przy prostych materiałach szkoleniowych, cennikach, raportach rocznych, itp., gdzie najczęściej tłem jest kolor biały, nic nie wychodzi na spad, nie ma wykorzystywanych żadnych zdjęć, grafik itp.

Korzystając z programów Corel Draw, Adobe InDesign lub Adobe Illustrator - wyeksportuj projekt do PDF lub TIF.

Korzystając z programu Adobe Photoshop, spłaszcz wszystko do jednej warstwy i zapisz plik w TIF (z kompresją LZW).


Czy Corel jest beee ???

błędy programu Corel Draw

Corel Draw to bardzo dobry program, ale ...

Duża grupa grafików na co dzień korzysta z programów Corel, niektórym całkiem dobrze się na nim pracuje, szczególnie jeśli znają jego mocne i niestety słabe strony. Na forach dla branży reklamowej, graficznej odwieczne są dyskusje o wyższości Corela nad programami Adobe, czy też programów Adobe nad Corelem. Więc aby niepotrzebnie zaogniać dyskusję na ten temat, przyjmijmy bezpieczną tezę,że każdy ma swój ulubiony program graficzny.

Niestety Corel potrafi zrobić różne dziwne rzeczy z projektem graficznym. Ten sam projekt, poprawnie otwierający się na komputerze osoby, która go wykonywała ... wygląda zupełnie inaczej na innym komputerze (nawet przy otwieraniu w tej samej wersji programu Corel, w której został zapisany). A to są inne odcienie, a to nagle coś się obróciło o 180 stopni, a to wykorzystany deseń inaczej się otworzył, a to cień jest mniej czarny niż założył projektant, a tu znów tekst jest inaczej sformatowany (mimo tej samej czcionki). Czemu tak się dzieje? Nawet osoby blisko związane z tworzeniem tego programu, nie do końca są w stanie takie przypadku wytłumaczyć.

Ważna rzecz, o której już mogliście przeczytać w jednym z poprzednich punktów - wszystkie efekty specjalne wykorzystane w Corelu należy przed oddaniem pliku do druku bezwzględnie przekształcić w bitmapę 300 dpi CMYK - inaczej Twoje zaskoczenie może być ogromne. Uwaga dotyczy także eksportu pliku Corela do pdf-a.

Sam sobie zostaw plik z efektami, a na potrzeby druku zrób kopię z przekształceniem obiektów z zastosowanymi efektami specjalnymi w bitmapę.

Bezpiecznym i często stosowanym przez użytkowników Corela Draw sposobem jest przygotowywanie bitmapy np. w programie Photoshop, zapisanie jej w pliku tiff i następnie zaimportowanie do Corela. W takich przypadkach zachowanie Corela jest lepsze i mniej doświadczony grafik ma nad takim plikiem większą kontrolę.

Czyli można dostarczyć plik w Corelu, czy nie?

Najbezpieczniej jest plik po przygotowaniu w Corelu wyeksportować do tiff lub do pdf, a następnie sprawdzić poprawność wykonanego eksportu (przy okazji pamiętaj o wcześniej opisanym przypadku cudownego znikania tekstów w druku - w punkcie dotyczącym overpintu). Jeśli nie masz samodzielnie skonfigurowanych ustawień eksportu do pdf, wykonując eksport do pdf - wykorzystaj ustawienia dedykowane na potrzeby druku.

Jeśli koniecznie chcesz dostarczyć plik *.cdr - to wyłącznie wtedy, kiedy plik jest weryfikowany przez grafika (opcja dodatkowo płatna), wówczas dodatkowo do akceptacji jest przesyłany mailem podgląd pliku produkcyjnego. W innych przypadkach pliku cdr nie przyjmujemy do druku. Przy okazji w specyfikacjach technicznych zwróć uwagę do której wersji możesz zapisać plik z projektem.


Nic zbędnego - tylko elementy do druku

linie pomocnicze

Nie zostawiaj w projekcie nic zbędnego

Często otrzymujemy pliki, gdzie grafik pozostawił zarys wykrojnika, czy też zaznaczone linie cięcia, bigowania. Ktoś inny doda pasery, albo jeszcze zaznaczy linie cięcia ...

Przekazując plik do druku - zastanów się czy na pewno chcesz mieć wydrukowaną prace dokładnie tak jak ją dostarczyłeś ...

Pamiętaj: w pliku powinny znaleźć się wyłącznie elementy należące do projektu, które mają zostać wydrukowane. Plik musi być dostarczony dokładnie w rozmiarze podanym w specyfikacji technicznej. Nie są nam potrzebne żadne linie pomocnicze, zaznaczone linie cięcia, bigowania, dołożone skale kolorystyczne itp. Projekt jest umieszczany na formatce montowanej dla konkretnego produktu, arkusz otrzymuje swoje oznaczenie i ma naniesiony kod paskowy, na podstawie którego wszystkie nasze urządzenia poradzą sobie doskonale bez tych dodatkowych elementów.

Jeszcze raz dla utrwalenia: w pliku przesyłaj tylko to co mamy wydrukować, poprawny rozmiar, poprawny spad + jeszcze kilka innych rzeczy co są opisane wyżej - nic więcej. Kropka.


Czy wyjdzie tak jak widzę to na monitorze ?

monitor

Częste pytanie. Ale zadawane pewnie dlatego, że nigdy jeszcze nie wyszło dokładnie tak jak na monitorze.

Po pierwsze nie wiemy na jakim monitorze ktoś przygotowuje/akceptuje projekt. Po drugie jeśli przestawione zostaną ustawienia kolorów tego monitora, to już projekt będzie wyglądał inaczej, a przecież nic się w tym samym czasie nie zmieniło w pliku. Po trzecie jeśli na tym samym komputerze np. plik pdf zostanie otworzony jednocześnie przy użyciu programów Adobe Reader, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Corel Draw - to jest duża szansa, że każdy z tych programów wyświetli inne kolory tego samego pliku. Po czwarte - ten sam plik otworzony na różnych komputerach będzie wyglądał inaczej. Po piąte ... po szóste ... przyczyn jest bardzo dużo

Drukujemy przy wykorzystaniu nowoczesnego parku maszynowego, urządzenia są systematycznie kalibrowane i możemy powiedzieć, że drukujemy to co jest zawarte w przesłanym pliku. Ale nie wiemy czy to jest w pliku jest tym co widziała osoba projektująca lub akceptująca projekt.

Jeśli chcesz widzieć zbliżony (ale nadal nie identyczny) obraz na monitorze i na wydruku - musisz kupić monitor graficzny i dodatkowo regularnie go kalibrować, a jeszcze żeby było mało - monitor powinien być już rozgrzany, a w otoczeniu monitora powinna dominować szarość ...

Jeśli masz taki monitor to jeszcze tylko musisz pamiętać o poprawnych ustawieniach profili kolorystycznych w programach graficznych i na komputerze.


Niezmontowane do druku strony

niezmontowane strony do druku

Mimo, że na stronie są specyfikacje i szablony do każdego produktu, często się zdarza, że np. do druku digipacka otrzymujemy każdą stronę oddzielnie i oddzielnie grzbiet, a do druku książeczki szytej każdą stronę oddzielnie.

Zawsze dostarczaj gotowy, zmontowany plik do druku.

W przypadku książeczki / broszury dostarcz zmontowane strony w układzie broszurowym, czyli ostatnia z pierwszą, druga z przedostatnią - oczywiście z zachowaniem odpowiedniego układu. Jak to zrobić dla broszurki 16-stronicowej na grafice obok.

A tak dla przypomnienia - należy je przygotować zgodnie ze specyfikacjami technicznymi oraz szablonami, które są dostępne przy każdym produkcie.


Ramki wokół projektu

ramki wokół projektu

Jak pięknie wygląda ramka na projekcie. Bliziutko linii cięcia, no powiedzmy 3 mm .... cudo ;-)

A teraz wydrukujmy to i potnijmy. I jeszcze przypomnijmy sobie jeden z pierwszych punktów - co to są spady i po co są spady. Tak, spady są po to, aby sprawić, żeby przy przesunięciu podczas druku / obróbki introligatorskiej, nie zostały białe paski na boku ulotki - dobrze pamiętasz.

Więc czas zastosować to w praktyce - poligrafia nie jest doskonała, każde urządzenie ma założony przez producenta pewien margines błędu, każda urządzenia ma w specyfikacji technicznej wpisane określone tolerancje.

I jeśli w projekcie zastosowane zostały ramki po 3 mm z każdej strony ulotki to nie możesz być zdziwiony jeśli otrzymasz produkt, gdzie ramka jest bliżej np. górnej krawędzi niż lewej krawędzi papieru. I będzie pytanie czyja to jest wina, a wina leży po stronie osoby przygotowującej projekt, która nie zastosowała się do jednego z podstawowych zaleceń w poligrafii - nie stosuj ramek zbyt blisko linii cięcia. W tym przypadku jeśli w projekcie ramka jest odsunięta od linii ciecia o 3 mm i przyjmijmy, że arkusz jest przesunięty o 1 mm w górę i 1 mm w prawo - powstaną marginesy 2 mm od górnej krawędzi i 4 mm od lewej krawędzi - optycznie bardzo zauważalna różnica.

Więc nie stosuj w projekcie czegoś, co z założenia ma źle wyglądać.

Jakie są więc bezpieczne odległości ramek od linii cięcia? Generalnie - jeśli już koniecznie muszą być ramki - to im dalej są od krawędzi tym lepiej, ale sądzę, że absolutne minimum, na granicy możliwości zauważenia ewentualnego przesunięcia przez użytkownika - to 1 cm od zakładanego miejsca cięcia.

Przy broszurach staraj się nie robić w projektach ramek wokół poszczególnych stron - zwróć uwagę, że im grubsza broszura tym większa różnica w długości rozłożonej strony. Pewnie nie zwróciłem nigdy na to uwagi, ale tak jest. Broszura na koniec obróbki jest obcinana czołowo, czyli wszystkie strony są wyrównywane. Trzymając w ręku widzisz równe strony, ale jeśli rozłożysz broszurę ją na pojedyncze kartki, to każda z nich będzie miała ... inną długość. Jeśli w projektach będą ramki - to z założenia będą one w nierównej odległości od bocznej krawędzi broszury.


Powodzenia!

Mamy nadzieję, że przedstawione powyżej najczęściej popełniane błędy w projektach - pozwolą na poprawne przygotowanie pliku do druku.

Jeśli nie masz pewności, że przygotowany plik do druku jest pozbawiony wad - zalecamy przy składaniu zamówienia wybranie opcji "weryfikacja pliku przez grafika". Dodatkowo otrzymasz wówczas podglądy plików produkcyjnych do akceptacji.


do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl